دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
27 خرداد 1399 - 18:39
بدنبال برخی آشوب‌ها؛

پشت پرده اغتشاشات و تنش‌ها در لبنان

اعتراضات اخیر در لبنان که به آشوب و اغتشاش کشیده شده است،با هدایت و حمایت پشت پرده لابی های فساد و با هدف منحرف کردن روند اصلی اعتراضات به سمت ایجاد درگیری های مذهبی و داخلی بوده است تا با فشار وارد کردن بر دولت،کمپین ضد فساد آن را متوقف کنند
کد خبر : 6556

پایگاه رهنما:

دولت لبنان در نشست امنیتی روز گذشته خود به ریاست حسان دیاب، نخست وزیر این کشور، تصمیم گرفت یک اتاق عملیات امنیتی برای پیگیری عملیات‌های خرابکارانه علیه لیره، واحد پول این کشور، تشکیل دهد. نخست وزیر لبنان با تاکید بر اینکه درست نیست که جرمی رخ دهد اما مجرمی وجود نداشته باشد مگر اینکه اتفاق عادی رخ داده باشد،افزود: اطلاعات دقیقی دارم که حاکی از اینست که آنچه رخ داده عامدانه بوده و هرگز در برابر بازی با معیشت مردم سکوت نخواهم کرد. به نظر می رسد اشاره حسان دیاب به تحرکات پشت پرده گروهی است که برای متوقف کردن کمپین ضدفساد نخست وزیر در حال تلاش می باشند.

 

افشاگری دیاب در خصوص طرح کودتا

حسان دیاب،روز شنبه در سخنانی اعلام کرده بود که یک ماه پس از اینکه دولت کارش را شروع کرد، لبنانی ها جدیت و اصرار و تصمیم دولت را درک کردند و دولت به میزان بالایی از اعتماد شهروندان برخوردار است که این موضوع برای کسانی که به شکست آن دلبسته بودند، ناخوشایند بود و از این رو به شایعات و اخبار جعلی روی آوردند.

وی از حمله برنامه ریزی شده توسط طرفهایی که آنها را معلوم الحال توصیف کرد، خبر داد و اینکه این طرفها برای نابودی وجهه طرف دیگر از هیچ ابزاری دریغ نمی کنند. دیاب گفت:آنها کشور را غرق بدهی کردند و سرمایه های لبنانی را برباد دادند.

نخست وزیر لبنان اعلام کرد: تلاش برای کودتا شکست خورده است و کل نشست های محرمانه و علنی برای براندازی راه به جایی نخواهند برد. آنها نشان دادند که دغدغه های مردم ذره ای برایشان اهمیتی ندارد. ما مثل آنها نبوده و نخواهیم بود اما به صراحت می گویم که اجازه برباد رفتن پولهای مردم را نخواهیم داد. دیاب گفت: از لبنانی ها می خواهیم که صبر پیشه کنند زیرا مبارزه با فساد سخت است. تغییرات به هر اندازه که سعی کنند مانع از آن شوند در راه است. آنها(مفسدین)به دنبال نادیده گرفتن واقعیت ها پس از اینکه همه چیز را نابود کردند، هستند. شایعات و اکاذیب متوقف نشد اما در قبال آنها سکوت پیشه کردیم.

 

برنامه های دولت لبنان برای مبارزه با فساد

بحران اقتصادی لبنان ریشه در دو عامل فساد و بدهی های انباشته این کشور دارد، در شرایط کنونی و بروز بحران کرونا،بحران اقتصادی لبنان بیش از پیش بالاگرفته و همین امر سبب شده است دولت اهتمام جدی تری در مبارزه با فساد داشته باشد. در همین رابطه دفتر اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کرده است که در چارچوب روند مبارزه با فساد که میشل عون، رئیس‌جمهوری خواهان تحقیقات در آن شده است تعداد پرونده‌هایی که در آن تخلفات مالی و پولشویی صورت گرفته به 18 پرونده رسیده است. همچنین در این راستا معاملات مشکوک، شیوع فروش داروهای تقلبی و قراردادهای مشکوک دیگری نیز گزارش شده است.

از جمله این پرونده‌ها، پرونده سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی بازار آزاد در فرودگاه رفیق حریری، پرونده جرایم مربوط به رشوه‌گیری، تعویض داروهای بیماران سرطانی در بیمارستان رفیق حریری با داروهای تقلبی، پرونده معاملات مشکوک در فرودگاه رفیق حریری، تعدی به حقوق و وظایف شهروندان و آزادی عمل و هدر رفت اموال عمومی صندوق تأمین اجتماعی هستند.

در همین چارچوب نخست وزیر لبنان از آغاز جنگ علیه فساد خبر داد و به شورای عالی قضایی دستور داد نقش خود را به طور کامل در زمینه تقویت اطمینان شهروندان به دستگاه قضا ایفا کند،وی در برابر هیئت‌های نظارتی گفت: امروز از شما می‌خواهم نقش خود را به طور کامل ایفا کنید،فساد باعث شده کشور به مرز فروپاشی برسد و هیچ بازخواستی نباشد.

 

مقاومت گسترده لابی فساد

به نظر می رسد در راستای مقابله با طرح ها و کمپین ضد فساد دولت لبنان،لابی فساد با انجام اقداماتی به دنبال به چالش کشیدن دولت و درنهایت اسقاط آن می باشد.

مهم ترین اقدامات این لابی عبارتند از:

1. تلاش برای منحرف کردن اعتراضات مردمی از مسیر اصلی؛درواقع گروه هایی که پرونده فساد آنها توسط دولت در حال پیگیری می باشد در تلاش اند تا با فرستادن اغتشاشگران در بین معترضین فضای حاکم بر اعتراضات را ملتهب کرده و با سوء استفاده از شرایط موجود، فضا را به سمت مطالبه عمومی جهت اسقاط دولت به پیش برند.

2. طرح شعارهای تفرقه افکنانه؛از سویی دیگر لابی های فساد در تلاش هستند تا با تغییر شعارهای معترضین از شعارهای اقتصادی به شعارهای تفرقه افکنانه و فرقه گرایانه،زمینه ی افزایش تنش و بروز درگیری های مذهبی در لبنان را فراهم کنند تا دولت را به شدت تحت فشار گذاشته و زمینه ی دخالت بازیگران فرا مرزی را نیز فراهم کنند.

3. بازی با دلار و کاهش ارزش لیره؛اقدام دیگری که از سوی باندهای فساد در حال انجام است،تلاش برای افزودن  بر شیب روند کاهشی ارزش لیره در برابر دلار است تا فشارها بر دولت را افزایش دهند،این امر به قدری آشکار بوده است که بارها از سوی مقامات لبنانی مورد اشاره قرار گرفته است.

در مجموع به نظر می رسد بخشی از اعتراضات اخیر در لبنان که به آشوب و اغتشاش کشیده شده است،با هدایت و حمایت پشت پرده لابی های فساد و با هدف منحرف کردن روند اصلی اعتراضات به سمت ایجاد درگیری های مذهبی و داخلی بوده است تا با فشار وارد کردن بر دولت،کمپین ضد فساد آن را متوقف کنند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات